FAQ - Veelgestelde vragen

Alle antwoorden op vragen in de Moby Lines en Tirrenia site

Index van onderwerpen

  • top

    Online overtochten boeken

    Is online boeken veilig?

    Met ons online boekingssysteem worden de gegevens van uw credit card in onze website gevoerd, beveiligd door een SSL certificaat van 128 bit. De overdracht van de gegevens wordt beveiligd met een beveiligingsserver-hashcode van de Intesa San Paolo bank. Het betalingssysteem van de Intesa San Paolo, gebruikt door Moby, voert " Verified by Visa-" en " Mastercard"-beveiligingscontroles uit via internationale circuits om de betrouwbaarheid van de online boekingen te vergroten. Als deze functies zijn geactiveerd op de credit card, wordt u na het invoeren van deze gegevens doorverwijst naar de website van uw bank, waar een wachtwoord wordt gevraagd om de boeking te voltooien.
    Prepaid cards
    Voordat u verder gaat met de boeking, gaat u na of de credit card geschikt is voor online aankopen.

    Heeft online boeken extra kosten?

    Online boeken kost €4,00 voor elke reis om de afgiftekosten te dekken.

    Wanneer kan ik online boeken?

    Online tickets kunnen tot 2 uur voor vertrek naar Sardinië en Corsica en tot 30 minuten voor vertrek naar Elba en Sarcorsica worden geboekt.

    Hoe betaal ik voor een onlineboeking?

    U kunt de onlineboeking online betalen met een creditcard maar ook met Visa, Visa Electron, Mastercard, Maestro, American Express e Diners Club of Paypal. Als u niet beschikt over een creditcard kunt u een reisbureau raadplegen of ons Moby lines boekingscentrum met het nummer +49 (0)611 14020.

    Ik heb de creditcard ingevoerd maar het systeem geeft een fout aan terwijl ik het correct heb ingevoerd?

    Misschien heeft u op de verkeerde manier het nummer van de creditcard ingevoerd, die zonder spaties of streepjes moeten worden ingevoerd.

    Ik heb mijn reis online geboekt: wat moet ik doen om het ticket te verkrijgen?

    Het ticket wordt via email naar het emailadres gestuurd, ingevoerd tijdens de boeking.

    Ik geloof dat ik op de juiste manier de online betaling heb afgehandeld, maar ik heb geen bevestigings e-mail ontvangen. Wat moet ik doen?

    U kunt de uitkomst van uw handeling controleren door met het Boekingscentrum te bellen met het nummer +49 (0)611 14020.

    Hoe kan ik de speciale tarieven toepassen?

    De speciale tarieven van Moby lines worden automatisch door het systeem toegepast die het goedkoopste beschikbare tarief berekent voor de geselecteerde overtocht.

    Hoe kan ik de factuur van de reis verkrijgen?

    Na de reis te hebben gemaakt moet u een schriftelijke aanvraag versturen, met de kopie van het ticket naar het adres: Moby Lines Europe GmbH, Wilhelmstrasse 36-38, D-65183 Wiesbaden, Duitsland.
    Anders kunt u een email sturen met bijgevoegd een kopie van het ticket naar a info@mobylines.de of een fax naar het nummer +49 (0)611 1402244. Het is belangrijk om tijdens de aanvraag alle nodige gegevens voor de facturering op te geven: volledige naam, BTW en adres waar wij de factuur naartoe moeten sturen, in het geval deze anders is dan de opgegeven naam.

    Moeten de passagiersgegevens en het nummerbord van de auto exact zijn?

    Ja. In overeenstemming met de veiligheidsvoorschriften moeten de passagiersgegevens en nummerborden van de voertuigen absoluut overeenkomen met de passagiers en hun voertuigen tijdens de afvaart. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunnen de controleautoriteiten zowel de toegang tot de haven als de boarding weigeren.

    Wat houd de verzekering in?

    In samenwerking met Hanze Merkur Versicherung heeft Moby Lines een Annulerings reisverzekering verschaft die de geldteruggave van de annulering van het ticket garandeert wanneer u deze onverwacht moet annuleren. U kunt de verzekering aanschaffen tijdens de boeking van het ticket, voor meer informatie kunt u naar de pagina Verzekering gaan.

    Kan ik op de site boeken en direct in de haven of reisbureau betalen?

    Als u online boekt moet de betaling direct worden uitgevoerd (met creditcard of Paypal) anders zal de boeking automatisch vervallen.

  • top

    Boekingen wijzigen en annuleren

    Hoe kan ik een onlineboeking wijzigen?

    U kunt bellen met het telefoonnummer +49 (0)611 14020, of een fax sturen naar +49 (0)611 1402244, of een email naar info@mobylines.de. U kunt zich ook registreren voor de Moby Card en zelf de online boeking wijzigen.

    Als ik de boeking wijzig ontvang ik dan een nieuw ticket?

    U zult een nieuw ticket in PDF formaat ontvangen op het e-mailadres die tijdens de boeking is ingevoerd.

    Hoe betaal ik het prijsverschil in geval van verhoging van de prijs?

    U kunt het prijsverschil tijdens de wijziging via creditcard betalen, maar ook via Visa, Visa Electron, Mastercard, Maestro, American Express en Diners Club.

    Met wie moet ik contact opnemen om een onlineboeking te annuleren?

    Voor annuleringen moet u een aanvraag sturen via e-mail naar info@mobylines.de, of een fax naar +49 (0)611 1402244. Daarin zult u duidelijk moeten maken of u wilt doorgaan met de annulering van de boeking door een verwijzing aan te geven (code van de boeking of van het ticket), de laatste 4 cijfers en de vervallingsdatum van de creditcard waarmee het ticket is betaald.

    Als ik geboekte ticket moet annuleren, hoe kan ik de kosten van het ticket terugkrijgen?

    Wij raden onze clienten altijd aan om, tegelijkertijd met het boeken van het ticket, een annuleringsverzekering aan te schaffen. Als het annuleringsmotief terug te vinden is op de polis is er sprake van geldteruggave. Voor verder informatie kunt u kijken op de pagina Verzekering.

    Tot wanneer kan ik mijn boeking wijzigen of annuleren?

    U kunt uw boeking tot 2 uur voor vertrek wijzigen en 4 uur voor vertrek annuleren; als u deze tijden overschrijdt zal de boeking verloren gaan.
    Let op: het is mogelijk om uw boeking zelf te wijzigen via Moby Card, tot 24 uur voor vertrek; anders kunt u het Boekingscentrum raadplegen met het nummer +49 (0)611 14020.

    Kan ik de boeking op de haven wijzigen??

    Zeker, u kunt de boeking tot 2 uur voor vertrek wijzigen, onder voorbehoud van beschikbaarheid.

    Waar vind ik de Algemene Voorwaarden?

    De Algemene Voorwaarden zijn te bekijken en te downloaden in PDF formaat op verschillende pagina’s van de site. De Algemene Voorwaarden in PDF formaat worden ook via e-mail verstuurd samen met het ticket.

  • top

    Betalingen en geldteruggaven

    Hoeveel tijd van tevoren moet ik me voor de boarding melden?

    Passagiers zonder voertuig moeten zich uiterlijk 30 minuten voor de afvaart melden, en passagier mèt voertuig uiterlijk 90 minuten voor vertrek (Haven van Genua minstens 2 uur van tevoren, Haven van Malta minstens 1 uur voor passagiers zonder voertuig).

    De afdruk van het ticket die ik via mail heb ontvangen bevat al het aankoopbewijs of moet ik deze in het kaartverkooppunt halen voor de inscheping?

    Het ticket van de onlineboeking die u via e-mail heeft ontvangen (inclusief de Algemene Voorwaarden) bevat uw aankoopbewijs. Met de afdruk van beide documenten kunt u zich direct melden bij de inscheping om in te checken.

    Welke documenten zijn nodig voor het boarden?

    Tijdens het boarden moet - samen met het ticket - ook een geldig identiteitsbewijs worden getoond voor alle passagiers, inclusief MINDERJAGEN.

    Is het absoluut noodzakelijk om het ticket op papier te laten zien?

    Om toegang te verkrijgen tot de boarding is het noodzakelijk om het ticket op papier te laten zien samen met de Algemene Voorwaarden.

    Welke telefoonnummers zijn handig om te hebben?

    Onze klantenservice is beschikbaar op het nummer +49 (0)611 14020.

    Kan ik mijn ticket weggeven?

    Het ticket is persoonlijk, het is dus niet uitleenbaar en alleen geldig voor het aangegeven transport.

    Wat moet ik doen om een huisdier mee te nemen?

    De huisdieren kunnen alleen aan boord gaan met een ticket, ze moeten een muilkorf dragen en aangelijnd zijn. Ze zijn niet toegestaan in de cabines behalve in de cabines waar huisdieren toegestaan zijn, in de ligstoelenzaal en de gemeenschappelijke zalen; ze zijn toegestaan op de buitendekken van de veerboot of, waar mogelijk, in de daarvoor bestemde overdekte gedeeltes tot volledige bezetting. Let op: in het buitenland kunnen de plaatselijke autoriteiten naar het Europese paspoort vragen, microchip, het medische gezondheidscertificaat en het verplichte vaccinatie-bewijs (hondsdolheid moet minstens 21 dagen voor het vertrek zijn getest).
    Profiteer van de Formule Huisdieren: boek een cabine speciaal ingericht voor u en uw huisdier. Er zijn maximaal drie huisdieren per cabine toegestaan, zonder groottebeperkingen.
     

    Mijn auto is bijzonder hoog: moet ik meer betalen?

    Alle voertuigen die hoger zijn dan 220 cm moeten worden aangegeven tijdens de boeking en hebben extra kosten. Surfboards, kano's en trunks, kunnen gratis op het dak van uw voertuig worden vervoerd, mits de hoogte van 220 cm niet wordt overschreden.

    Hoe bereken ik de lengte van mijn voertuig?

    De lengte van de voertuigen worden in het totaal berekend, dus inclusief trekhaken en dergelijke.

    Is het mogelijk om een voertuig op gas/gpl of methaan in te schepen?

    Ja, dat is mogelijk: Tijdens het Gegevens en betaling gedeelte van de boeking moet u Ja selecteren in het vak gpl/methaan. U zult zich tijdens de inscheping met een halfvolle tank moeten melden en dit melden bij het check-in personeel voor het plaatsen van uw voertuig in de parkeergarage van de veerboot.

    Wat moet ik doen als ik mijn ticket verlies?

    Geef direct het verlies of diefstal van het ticket op aan het betreffende reisbureau of in het havenkantoor van het moment van vertrek. Om een kopie te krijgen moet u zich met een geldig identiteitsbewijs melden en een extra betaling van € 10,00 moeten maken. We kunnen alleen een kopie uitgeven als het originele ticket nog niet gebruikt is.

    Als ik een cabine boek moet ik die dan delen met andere passagiers?

    Nee, onze cabines zijn voor geheel exclusief gebruik. De boeking includeert een gehele cabine naar keus en u hoeft hem dus niet te delen met anderen.

    Als alle cabines bezet zijn kan ik me dan voor een wachtlijst opgeven?

    Wij doen niet aan wachtlijsten. Eenmaal aan boord kunt u bij de receptie van de boot vragen of er cabine vrij is en hem direct aanschaffen.

  • top

    Op reis

    Hoe worden de voertuigen aan boord gebracht?

    De voertuigen worden niet op chronologische volgorde van aankomsttijd geboard, maar volgens de bepalingen van de Commandant aan boord en/of van zijn crew, en kunnen op alle mogelijke plekken op het dek van de veerboot worden geparkeerd. Ze moeten worden geparkeerd op de handrem, met ingeschakelde versnelling en lichten uit.

    Is het verboden om van de boord te gaan na de boarding?

    Ja, vanwege de veiligheidsvoorschriften.

    Tot wie kan ik mij wenden aan boord voor extra informatie?

    Bij de Receptie van de veerboot; de Commissaris aan boord is beschikbaar voor al uw vragen.

    Als ik wat verloren ben in de veerboot, met wie kan ik dan contact opnemen?

    Als u zich nog steeds in de veerboot bevindt kunt u zich wenden tot de verantwoordelijke aan boord via de receptie.
    Als u zich niet meer op de veerboot bevindt kunt u een fax sturen met: een beschrijving van het verloren voorwerp, naam van de veerboot, de gemaakte overtocht, datum en tijd van vertrek naar het nummer +49 (0)611 1402244, of bel met het nummer +49 (0)611 14020.

  • top

    Moby Card

    Hoe kan ik mij inschrijven voor de Moby Card?

    U kunt zich inschrijven door naar de registratie pagina te gaan en uw gegevens in te vullen.

    Wat zijn de voordelen van een Moby Card?

    Boek en wijzig uw reserveringen nog sneller direct via onze website tot 24 uur voor vertrek en verzamel op deze manier ontzettend veel punten om MOBY kortingsbonnen te verkrijgen voor overtochten naar keus naar Sardinië, Corsica en Elba, afhankelijk van het aantal beschikbare plaatsen voor deze actie.

    Hoeveel punten moet ik verzamelen om een kortingsbon te krijgen?

    De kortingsbon kan worden uitgegeven als u minstens 100 MOBY card punten heeft gespaard.

    Hoe krijg ik de MOBY card kortingsbon?

    U zult contact moeten opnemen met ons Boekingscentrum Moby Lines met het nummer: +49 (0)611 14020 of u kunt een gescheven aanvraag versturen via e-mail naar info@mobylines.de.

    Hoe kan ik aan het systeem laten weten dat ik eigenaar ben van een Moby Card om punten te verzamelen van een boeking?

    Als u zich heeft ingelogd voor de betaling maakt het systeem automatisch punten over op uw Moby Card.
    Was u niet ingelogd dan kunt u de boeking toevoegen op de pagina van uw Moby Card account.

    Hoe komt het dat, als ik mijn Moby Card account binnenga, ik niet de punten zie van de onlineboeking?

    De punten worden toegevoegd nadat u de reis heeft gemaakt.